28 Σεπτεμβρίου 2020

Όταν οι μεγαλέμποροι κάνουν κουρελόχαρτο τα όποια υγειονομικά πρωτόκολλα υπάρχουν

Το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί οι καταγγελίες στον Σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας από εργαζόμενους σε μεγάλους εργασιακούς χώρους. Οι καταγγελίες αφορούν πέραν όλων των άλλων, στη στάση της εργοδοσίας σε περίπτωση επιβεβαιωμένου κρούσματος εργαζόμενου στο κατάστημα.

Με έκπληξη παρατηρήθηκε ότι ο κάθε εργοδότης έκανε τις «δικές του» διαδικασίες, λες και δεν υπάρχουν προβλεπόμενα πρωτόκολλα από το κράτος για αυτές τις περιπτώσεις. Ιδού κάποιες χαρακτηριστικές διαδικασίες που εφαρμόζουν οι εργοδότες:

  • Πρωτόκολλο 1 «Δεν ξέρω, δεν είδα, δεν άκουσα»:

Αποκρύπτουν για 10 μέρες την ύπαρξη κρούσματος και η ζωή συνεχίζεται χωρίς υγειονομικά μέτρα, σε βάρος των εργαζομένων και των καταναλωτών! (Attica)

  • Πρωτόκολλο 2 «Ένας ίσον κανένας»

Ενημερώνουν τους εργαζόμενους για το κρούσμα ανά 2άδες-3άδες («για να μην γίνει σούσουρο») και το μόνο μέτρο που παίρνεται είναι να μπει σε καραντίνα για 14 μέρες το κρούσμα, ενώ οι υπόλοιποι εργαζόμενοι συνεχίζουν κανονικά μέσα στο κατάστημα! (Jumbo)

  • Πρωτόκολλο 3 «Στο κατάστημα μας δεν κολλάει»

Ενώ γίνεται γνωστό το κρούσμα, οι εργοδότες δεν κάνουν τίποτα! (κατάστημα MacArthur, Σπάτα)

  • Πρωτόκολλο 4 «Ανοσία της αγέλης στην εταιρεία μας»

Με γνωστό το κρούσμα, όλοι οι εργαζόμενοι του καταστήματος κάνουν το τεστ και, μέχρι να βγουν τα αποτελέσματα, στο συγκεκριμένο κατάστημα εργάζονται συνάδελφοι από άλλα καταστήματα! (My Market Μεταξουργείο, Lidl Περιστέρι).

Η στάση της εργοδοσίας δημιουργεί μεγάλη ανησυχία στους εργαζόμενους, γιατί είναι προφανές ότι οι εργοδότες ενδιαφέρονται μόνο για την συνέχιση της λειτουργίας του καταστήματος και διασφάλισης των κερδών τους και αγνοούν την δημόσια υγεία και την υγεία των εργαζομένων. Με δύο λόγια, η εργοδοσία δεν υπολογίζει τίποτα μπροστά στο κέρδος!

Κι επειδή σε όλες τις περιπτώσεις η απάντηση της κάθε εργοδοσίας ήταν καρμπόν, «εφαρμόσαμε όλα όσα προβλέπονται από τον ΕΟΔΥ σε περίπτωση κρούσματος(!)», το Σωματείο μας απευθύνθηκε στους πλέον αρμόδιους να ενημερωθεί για το τι πραγματικά ισχύει. Σε όλες τις περιπτώσεις αναφέραμε τις συγκεκριμένες καταγγελίες που έγιναν στο Σωματείο και τον σκοπό του τηλεφωνήματος μας.

Πρώτα απευθυνθήκαμε στο ΕΟΔΥ, όπως και η εργοδοσία μας ανέφερε ότι κάνει σε τέτοιες περιπτώσεις.

Η απάντηση ήταν ότι εκεί είναι γιατροί και θα έπρεπε να απευθυνθούμε στην Πολιτική Προστασία και στο Υπουργείο Εργασίας αφού το ζήτημα είναι εργασιακό. Στην επιμονή μας να ενημερώσουν τι ακριβώς ισχύει, τη στιγμή μάλιστα που τους επικαλούνται οι εργοδότες που στη συνέχεια κάνουν κουρελόχαρτα τα όποια υγειονομικά πρωτόκολλα, μας έδωσαν το τηλέφωνο  του τμήματος ιχνηλάτησης   και το τηλέφωνο των γιατρών.

Στην συνέχεια απευθυνθήκαμε στο Κέντρο Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου (ΚΕΠΕΚ), όπου και μας παρέπεμψαν  στην τμηματάρχη της υπηρεσίας. Όταν ενημερώσαμε πως έχουμε απευθυνθεί και στον ΕΟΔΥ φτάσαμε και στο επίμαχο ερώτημα,«Τι ισχύει σε περίπτωση κρούσματος μέσα σε έναν εργασιακό χώρο;».

Ενώ περιμέναμε να δοθεί σαφής απάντηση από τη συγκεκριμένη Υπηρεσία, το συμπέρασμα που από κοινού καταλήξαμε είναι ότι δεν υπάρχει σαφής οδηγία και ξεκάθαρη διαδικασία και γι΄ αυτό ο κάθε εργοδότης κάνει ότι θέλει! Φυσικά, δεν αρνήθηκε να παρέμβει άμεσα στην εργοδοσία και να ζητήσει γραπτές εξηγήσεις για το ποια διαδικασία ακολουθήθηκε από την στιγμή που εντοπίστηκε κρούσμα!

Τέλος, απευθυνθήκαμε στο Τμήμα Ιχνηλάτησης του ΕΟΔΥ, μπας και μάθουμε κάτι περισσότερο. Παραγνωρίζοντας ότι μας είχε δοθεί λάθος τηλέφωνο(!), καταφέραμε να μιλήσουμε με τον υπεύθυνο (τμήμα ιχνηλάτησης Πολιτικής Προστασίας).  Η απάντηση που τελικά μας δόθηκε είναι ότι σε περίπτωση κρούσματος :

  • Το κρούσμα μπαίνει σε καραντίνα για 14 ημέρες
  • Οι στενές επαφές του κρούσματος μπαίνουν σε καραντίνα για 14 ημέρες ανεξάρτητα από την πραγματοποίηση ή όχι του τεστ
  • Στο κατάστημα γίνεται απολύμανση που να πιστοποιείται

Στην προφανή ερώτηση του Σωματείου «ποιες νοούνται ως στενές επαφές», η απάντηση που πήραμε είναι ότι «δεν νοούνται ως στενές επαφές οι συνάδελφοι που φοράνε μάσκα και τηρούν τα μέτρα προστασίας, άσχετα αν εργάζονται στον ίδιο χώρο ή πόστο που εργαζόταν το κρούσμα»! Το ίδιο ισχύει και με τους καταναλωτές. Τέλος, ότι «δεν είναι απαραίτητο να κλείσει το κατάστημα για απολύμανση, αρκεί αυτή να γίνει»!

Μας τονίστηκε, ότι πέραν όλων των άλλων ( ΜΑΠ, υγειονομικά πρωτόκολλα κλπ) αυτό που είναι πρωτεύον, είναι η ατομική προστασία, οι εργαζόμενοι και οι καταναλωτές να τηρούν τα μέτρα! Καμία έκπληξη!

Άρα δεν έχουμε απέναντι μας μόνο μια εργοδοσία που δεν υπολογίζει τίποτα, αλλά και μια κυβέρνηση που βάζει πλάτες στις επιδιώξεις των εργοδοτών! Την ίδια στιγμή που, σύμφωνα με τις δηλώσεις των στελεχών της κυβέρνησης, όλα είναι υπό έλεγχο βάσει των υγειονομικών πρωτοκόλλων που υπάρχουν, ενώ το μόνο που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι η δική μας ανεύθυνη στάση.

Αποδεικνύεται ότι κυβέρνηση και εργοδοσία κουνάνε το δάχτυλο στους εργαζόμενους γιατί δεν θέλουν να προστατεύσουν την υγεία των εργαζομένων, αλλά την απρόσκοπτη κερδοφορία των μεγαλοεπιχειρηματιών. Αυτό επιβεβαίωσε και το καλοκαιρινό παράδειγμα του τουρισμού, όπου κι εκεί γίναν λάστιχο τα όποια πρωτόκολλα υπήρχαν.

Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, η δική μας «υπεύθυνη στάση» είναι η οργάνωση στο Σωματείο μας, η άμεση ενημέρωση όταν εμφανίζονται νέα κρούσματα στους χώρους δουλειάς, να επιβάλλουμε τα δικά μας «πρωτόκολλα»:

  • Δωρεάν – επαναλαμβανόμενα  τεστ σε όλους τους εργαζόμενους.
  • Άμεση ενημέρωση όλων των εργαζόμενων σε κάθε κατάστημα που υπάρχει επιβεβαιωμένο κρούσμα.
  • Δωρεάν και με ευθύνη της εργοδοσίας, μέτρα ατομικής προστασίας.
  • Τακτική απολύμανση όλων των χώρων, των εμπορικών καταστημάτων, των αποθηκών και των γραφείων.
  • Καμία απόλυση, καμία δυσμενής αλλαγή στους όρους εργασίας των εργαζόμενων.
  • Ενίσχυση με προσωπικό των ΜΜΜ και αύξηση των δρομολογίων για να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός.
  • Ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, των νοσοκομείων, της πρωτοβάθμιας υγείας.